მე-8 კლასის ისტორიის სახელმძღვანელოს შესახებ ბევრი გვისაუბრია , ვხდავთ მთელ რიგ პრობლემებს , რომელიც გამოწვეულია იმ ფაქტით, რომ წიგნი ნაკლებად საინტერესოა ჩვენი მოსწავლეებისათვის. ხშირად გვიწევს სასწავლო რესურსების შექმნა და ასევე დამატებითი აქტივობების მოფიქრება იმისათვის , რომ გაკვეთილი იყოს მოსწავლეზე ორიენტირებული , საინტერესო, დაეხმაროს ბავშვებს სხვადასხვა უნარ-ჩვევების განვითარებაში და რაც მთავარია მიიღოს ისეთი ცოდნა , რომელიც გამოადგება . მასწავლებლებს აინტერესებთ და ხშირად მეკითხებიან როგორ გაკვეთილებს ვატარებ , ვფიქრობ ჩემთვის თქვენთან საუბარი ამ თემაზე აუცილებელია, რადგან საინტერესოა არა მხოლდო ის , როგორია ჩემი საგაკვეთილო პროცესი, არამედ ,ზოგადად , აუცილებელია ვიფიქროთ რამდენად შეგვიძლია დღეს ჩვენ კარგად ვასწავლოთ ისტორია .
დღეს შევეცდები ერთ-ერთი გაკვეთილი გაგიზიაროთ, მაგრამ ერთი პირობით, აუცილებლად ველი თქვენგან უკუკავშირს
გაკვეთილი_პუნიკური ომები
პირველ რიგში ე.ს გ-დან ვირჩევ შესაბამის სტანდარტს , ამჯერად ესენია
ისტ.VIII.1. მოსწავლეს შეუძლია დააკავშიროს ფაქტები და მოვლენები შესაბამის ისტორიულ ეპოქებთან.
ისტ.VIII.6. მოსწავლეს
შეუძლია შეისწავლოს კონფლიქტების მიზეზები,
განვითარება და შედეგები.
ამის შემდეგ , ვცდილობ, დავგეგმო ისეთი გაკვეთილი, რომელიც პრაქტიკულია, არ არის რთული წინამოსამზადებელი პერიოდი და ამ ჯერად უარს ვამბობს ისტ-ის გამოყენებაზე გაკვეთილსი პროცესში, მაგრამ მჭირდება სახლში სასწავლო რესურსის შესაქმნელად , ესეც არ არის რთული გასაკკეთებელი
თემის შესაბამისად ფოლდერში ვათავსე
ა. ილუსტრაციებს ბ. რუკებს გ. ტექსტს
შენიშვნა : ტექსტი უნდა იყოს ძალიან მცირე, მის შესაქმნელად გუგლის გამოყენებაც კი არ დაგჭირდებათ . მაგ. რომი მილიტარისტული სახელმფოა . კატონის გამონათქვამი და ა.შ
2. საგაკვეთილო პროცესის დროს
ა. გამზადებული მასალიდან ვიღებ იმ ფურცლებს , რომელზეც წერია საკვანძო სიტყვები
მაგ. პირველი, მეორე და მესამე პუნიკური ომები , ასევე ჰანიბალი, ან სციპიონი და მათ არეულად ვაკრავ დაფაზე მაგნიტის დახმარებით
ბ. ამობეჭდილ მასალას (ილუსტრაციებს, რუკებს , მცირე ტექსტებს) ვათავსებ დაფის წინ მერხზე , ვდებ არეულად, მაგრამ ისე, რომ მისი დატვალიერება მოსწავლემ შეძლოს ადვილად
აქტივობა 1. - მოსწავლეებს ვთხოვ , სურვილის მიხედვით გამოვიდნენ , შეარჩიონ ის ფურცელი , რომელიც მატი აზრით შეესაბამება დაფაზე გაკრულ "საინფორმაციო ბანერს" და მიაკრან მის ქვემოთ მაგნიტის საშუალებით
შენიშვნა : თავდან ვიძახებ ერთ მოსწავლეს, კლასი კარგად აკვირდება ის როგორ მოქმედებს, როდესაც ვხედავ რომ ე. წ ინსტრუქცია მათთვის გასაგებია , ამის შემდეგ სამ -სამ მოსწავლეს ვიძახებ და დროსაც ვაწესებ ( ვითვლი 10-მდე ხმამაღლა , როცა ისმის საკრალური სიტყვა 10, მოსწავლეს აღარ აქვს საშუალება გააგრძელოს "ქმედება " და ამ დროს შესაძლებელია , სიჩქარეში დაუშვას შეცდომა, მაგრამ ეს არ არის პრობლემა, რადგან ამ შეცდომას კლასთან ერთად
აქტივიბა 2. გასაკრავი მასალის ამოწურვის შემდგომ იწყება მეორე , ანუ "შეცდომების აღმოჩენა " და "მაგნიტებით ილუსტრაციების გადაადგილება " , გამოცდილებიდან გეტყვით , რომ ეს პროცესიც სახალისოა , კლასი ჩართულია , მცირე ხმაურიც რ გვაშინებს, რადგამ ის სამქმიანია და აუცილებელი იმ პერიოდში .
აქტივობა 3.
შეკითხვა ა. დაგვეხმარა თუ არა ეს აქტივობა იმისათვის რომ უკეთ გაგვეანალიზებინა პუნიკური ომები
შეკითხვა ბ. მილიტარისტული სახელმწიფო რატომ შეიძლება ვუწოდოთ რომს
შეკითხვა გ. როდის გაჩნდა ჩვენს "ისტორიულ ლექსიკაში " ეს სიტყვა და რომელი ქვეყნის გაცნობის დროს დაგვჭირდა
შეკითხვა დ. არსებული კონფლიქტები რამდენად ასუსტებს ქვეყნებს და დღეს თუ გვაქვს სახელმწიფოებს შორის კონფლიქტი ტერიტორიების გამო
ეს კონკრეტული გაკვეთილი ჩემმა მოსწავლეება რუსეთის , ჩრდ. კორეის მაგალითების მოყვანით დაასრულეს და აღნიშნეს , რომ რომსაც და კართანგესაც სჯობდა საკუთარი სახელმწიფოს ეკონომიკურ განვითარებაზე ისე ეზრუნათ, რომ მათი ინტერესების კონფლიქტი ხმელთაშუა ზღვის გამო ომში არ გადაზრდილიყო
შედეგი- პუნიკური ომების შემდეგ დაინგრა კართაგენი
მე-5 საუკუნეში დაინგრა რომის იმპერია
ახლა ისევ მივუბრუნდეღ ე.ს გ-ს და ვნახოთ რას მივაღწიეთ
ა. ჩემმა მოსწავლეებმა შეძლეს ფაქტების და მოვლენების ერთმანეთთან დაკავშირება, არა მხოლოდ მშრალი თარიღებით , არამედ ილუსტრაციების და რუკების გამოყენებით
ბ. ჩემმა მოსწავლეეს განიხილეს ომის პერიოდები , იმსჯელეს სტრატეგიებზე . ( მაგ. ჰანიბალთან ადვილად მიაკრეს სპილოებით ალპების გადალახვა და იქვე იმსჯელეს , როგორ აჯობა ამით რომს , თუმცა დროებით )
იმსჯეელს რომსა და კართაგენს შორის არსებულ კონფლიქტზე და გამოიტანედასკვნა , რომ მსგავსი სტრატეგიები იწვევს სახელმწიფოების დასუსტებას , ან გაქრობას, თუმც ააქვე აღნიშნეს , რომ ეს ერთის გაძლიერების საშუალებაა, რომელიც შესაძლებელია "მონოპოლისტიც " გახდეს
გ. თავად მივიდნენ იმ დასკვნამდე, რომ უმჯობესია ხალხმა იფიქროს კონფლიქტების მოგვარებაზე , რათა მიეცეთ საშუალება იცხოვრონ ნორმალურად
p.s ეს გაკვეთილი ერთი ჩვულებრივი საგაკვეთილო პროცსია,არც სამოდელოა, არც საჩვენებელი , არის მოსწავლეებისათვის და შედეგად მივიღე ის რომ მოეწონათ . ჩემი მთავარი სწავლების პრინციპიც ასეთია , ვასწავლოთ ხალისით, ინტერესით და შევძლოთ ისე დავსვათ შეკითხვები , რომ მოსწავლემ იფიქროს და არა იზეპიროს ფრაზები
გისურვებთ წარმატებას
( ტექსტი უცბად აკრეფილია, მიზეზი დღეს მოსული შეტყობინებებია- ერთი გაკვეთილსი გაზიარებას მთხოვდნენ მასწავლებლები, თუ სადმე ტექსტში შეცდომა გაიპარა , მომიტევეთ და მიმითითეთ, აუცილებლად ჩავასწორებ )
მადლობა
მადლობა საინტერესო პრაქტიკის გაზიარებისთვის! გარდა მასალისა, მნიშვნელოვანია დამოკიდებულება, რომელიც ჩანაწერშია: მარტივად, მაგრამ მონდომების შემთხვევაში პოზიტიურისკენ მიმართო მოსწავლეთა ჩართულობა.
ReplyDeleteდამაკლდა: 1. ამოსაბეჭდი მასალა; 2. კონკრეტიკა, თემის შესწავლის რა მომენტში შეიძლება ჩავატაროთ ეს კონკრეტული გაკვეთილი. 3. შეფასების რუბრიკა...
რაც შეეხება სამოდელოობას, ვფიქრობ, ორიოდე შტრიხის დამატებით სრულად დააკმაყოფილებს მის მოთხოვნებსაც. მაგალითად, ინგლისურენოვან წყაროს/ვიდეოს შემოტანით მშვენივრად იქცევა ინტეგრირებულ ან/და გამჭოლ კომპეტენციაზე (მედიაწიგნიერება) ორიენტირებულ გაკვეთილად.
აგრეთვე: მიმაჩნია, რომ მცირეოდენ დროს თუ გამონახავ იმ გაკვეთილების გასაფორმებლად/ჩასაწერად, რასაც ისედაც ატარებ, შექმნიდი სამოდელო გაკვეთილების "აბულაძის ბანკს".
გიო მასალას , ამოსაბეჭდს , როცა მეტყვი მაშინ მოგაწვდი , რაც შეეხება როდის? როცა პუნიკურ ომებს გადიხარ, თემატურად , შეფასების რუბრიკის ცხრილებიც მაქვს და როცა მეტყვი იმასაც მოგაწვდი. ამ შემტხვევაში ფასდება- მოსწავლე ინდივიდუალური შეფასებით, დისკუსიაში ჩართულობით, ცოდნაც შესაბამისად , კითხვა-პასუხის და "შეცდომის აღმოჩენის " შესაბამისად
ReplyDeleteდიდი მადლობა , გიორგი
ReplyDelete"აბულაძის ბანკზე" ვიფიქრებ, კარდი იდეა მომაწოდე ახლა :)
ReplyDeleteმადლობა ნინო პრაქტიკის გაზიარებისთვის , მე ერთი რამ მაინტერესებს, ბავშვები სანამ დაიწყებენ ფატების და მოვლენების დაკავშირებას, ინფორმაცია საიდან აქვთ, ანუ ტექსტის გაცნობა იქვე ხდება თუ უკვე მიცემული აქვთ ეს დავალება
ReplyDeleteმადლობა, კარგი შეკითხვაა , ამ აქტივობის დაწყებამდე მოსწავლეებს ვთხოვე ერთხელ წაეკითხათ გაკვეთილი , თუმცა ეს არ მივუთითე ჩანაწერში, რადგან შეიძლება ეს მეთოდი ახსნის დროსაც გამოიყენოთ და ასევე გაკვეთილის გამოკითხვისაც
ReplyDeleteმადლობა პრაქტიკის გაზიარებისათვის!
ReplyDeletesauketeso xart mas
ReplyDeleteკარგი ნამუშავარია
ReplyDelete